9 okt. 2013

Rosa tårtan

När min arbetskamrat Johanna fyllde år fick jag uppdraget att baka födelsedagstårtan. Johanna är en av de få personer som kan bära färgen pastellrosa utan problem, därmed fick tårtan också bli den färgen. Tårtan skulle innehålla mycket choklad efter födelsedagsbarnets önskemål.







Då det skulle komma en del gäster på födelsedagsfesten fick det bli en våningstårta som garanterat skulle räcka till alla. Lite nervöst var det att montera ihop en våningstårta för första gången men också väldigt roligt. Toppen placerades ovanpå ett gäng sugrör som stöd.

Det var också första gången som jag provade att göra en öppen pion. Jag blev rätt nöjd så här i efterhand, men nästa gång ska jag försöka få blombladen ännu tunnare. Bladen stansades ut med hjälp av en utstickare från Sunflower Sugar Art.

Tårtan hade flera lager av chokladbottnar a la Linda Lomelinos recept. Bottnarna var fyllda med daimfluff och hallonmousse, med riktiga hallon från de Norrländska skogarna (eller mammas trädgård om man ska vara petig). Hela alltet spacklades med en marängsmörkräm.

Här är en bild på födelsedagsbarnet när hon skär tårtan, som för kvällen även fick lite ljus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar