18 aug. 2013

Piontårta på australiensiskt vis

Innan jag började jobba igen efter mammaledigheten ville jag gärna prova på att baka en tårta på australiensiskt vis. Ofta spacklar de sina tårtor "Down Under" med chokladganache istället för smörkräm eller grädde. Eftersom ganachen stelnar något är det lättare att få tårtorna släta med skarpare kanter. Förutsatt att man gjort ett bra spacklingsjobb dvs. Jag utrustade mig med boken Planet Cake- A beginner´s guide to decorating incredible cake (kan varmt rekommenderas) samt en instruktionsvideo på You Tube. I ärlighetens namn så var chokladganachen lite väl svårarbetad och söt för min smak, men det var skoj att prova på och utseendet är jag på det hela nöjd med.

Inspiration till den stora pionen fick jag från underbara Hello Naomi som gör de mest fantastiska tårtorna.

Just denna tårta bjöds bort som "en enkel liten smörgås" till bästa Veronica och till ett hungrigt gäng hantverkare som kommit för att installera vår kamin.

Tårtan hade fyra lager av vaniljbottnar och var fylld med jordgubbs- och rabarbersylt. Den var som tidigare nämnt spacklad med vit chokladganache och täckt med vit sockerpasta.

Nu är semestern slut och jag börjar jobba imorgon. Det blev dock ingen tårta gjord denna gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar