23 juni 2013

Min första tårta

Mitt intresse för bakning har funnits länge men glädjen av att baka och dekorera tårtor kom först då min son skulle döpas.

Jag visste att jag ville ha vita prinsesstårtor, men inte hur jag skulle ha råd att köpa fem stycken av dessa skönheter utan att sätta huset i pant. Som det sägs är ju själv bäste dräng, så jag började söka på diverse forum på nätet efter vit marsipantårta. Till min egen förvåning var ju detta riktigt kul och jag började provbaka och experimentera med diverse hemmagjorda sockerpastor. I slutänden kanske det ändå hade varit billigare att köpa tårtorna men då hade jag missat något riktigt kul. Sedan dessa har jag bakat tårtor till vänner och bekanta till födelsedagar och fest.

Dopet blev som vi hela tiden önskade. Enkelt och fint med vitsippor och pingstliljor på borden och med kära familjemedlemmar och vänner som gäster.

Visst hade jag gjort vissa saker lite annorlunda idag, men överlag är jag riktigt nöjd med mina första tårtor. Några hade chokladbottnar och var fyllda med rårörda hallon och daimfluff, medan andra hade vaniljbottnar, fyllda med vit chokladganache och jordgubbsfluff.




Jag hade dock tagit i lite när jag beräknade tårtorna. Två tårtor räckte gott och väl....och jag hade bakat fem! det räckte både att ge bort i present och till kvällsvickning.

Tyvärr tog jag inga egna bilder på doptårtorna, men svärmor lyckades dock föreviga två av dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar